Lorem ipsum
Class aptent taciti sociosqu ad litora

 

(старші дошкільники)

Експрес-діагностика пізнавальних процесів складається з семи завдань. Використовуючи іграшки та спеціальні психологічні методики, психолог характеризує особливості сприймання, уваги, пам’яті, сформованість операцій логічного мислення, особливості мовлення. Всі завдання підібрані таким чином, щоб за максимально короткий проміжок часу (тривалість дослідження – 15 хвилин) визначити успішність старшого дошкільника до навчання.

1. Вступна бесіда

Блок А.

- Як тебе звати? Назви своє ім’я.

- З кого складається твоя сім’я?

- Як називається твоя мама?

Блок Б.

- Скільки тобі років?

- Скільки тобі буде років через рік? Через три роки?

- Коли у тебе день народження? (число, місяць, пора року)

Блок В.

- Де в тебе розташований ніс?

- Де в тебе права рука? Ліва нога?

- Ти можеш дотягнутися правою рукою до лівого вуха?

- А лівою рукою до правого ока?

Оцінка результатів:

Відповіді на питання блоку А свідчать про контактність дитини.

Відповіді на питання блоку Б вказують на особливості сприйняття часу.

Відповіді на питання блоку В дають уявлення про просторову орієнтацію дитини (право-ліво).

2. “Кубики – складанки”

Необхідний матеріал: аркуш паперу з намальованими отворами для квадратів; квадрати різної величини, які відповідають отворам (див. додаток).

Хід вправи. Дорослий перед дитиною розсипає квадрати.

Пояснення для дитини:

А) Допоможи мені, будь ласка, підняти квадрати. Спочатку найбільший. Тепер найменший. А тепер великий червоний, маленький жовтий.

Б) А тепер порахуємо. Скільки  всього квадратів? (від 1 до 9).

В) А в зворотному напрямку? (від 9 до 1).

Г) Яких квадратів більше? (5 маленьких і 4 великих).

Д) Спробуй розкласти квадрати по їх хатинкам.

Оцінка результатів:

Відповіді на питання блоку А свідчать про контактність дитини.

Відповіді на питання блоку Б вказують на сприймання величини, кольору, та вміння відшукувати об’єкт по двох ознаках.

Відповіді на питання блоку В та Г дають уявлення про сформованість навичок прямого та зворотного рахунку.

3. «Чарівні віконця»

Необхідний матеріал: 12 прямокутних різнокольорових карток (основні кольори та їх відтінки); 5 карток різної форми (коло, квадрат, овал, прямокутник, трикутник).

Пояснення для дитини: один чарівник побудував палац з чарівними віконцями. Щоб найти своє віконце, яке підходить саме тобі, потрібно знати кольори та форми, давай  подивимось ці віконця і спробуємо назвати кольори та форми.

А) Давай  подивимось ці віконця і спробуємо назвати кольори та форми.

Б) А тепер вибери своє віконечко, яке тобі більше всього подобається по кольору та формі.

Оцінка результатів:

Відповіді на питання блоку А вказують на сприйняття форми та кольору.

Відповіді на питання блоку Б свідчать про емоційні пріоритети.

4. “Насіння”

Необхідний матеріал: 9 карток з зображенням квітів, овочів, фруктів (по 3 картки кожної групи)

Пояснення для дитини: Продавець насіння розклав пакетики з насінням на 3 групи.

А) Був сильний вітер і всі пакетики перемішалися. Допоможи продавцеві розкласти пакетики по місцях. (Дитина розкладає пакетики та називає їх).

Б) Один пакетик забрав покупець. (Стіл закривається ширмою, дитина відвертається, а дорослий забирає одну картку). Що  купили у продавця? Де лежав пакетик?

Оцінка результатів:

Відповіді на питання блоку А свідчать про здатність дитини класифікувати, використовуючи логічні операції (аналіз, синтез).

Відповіді на питання блоку Б вказують на розвиток зорової пам’яті і уваги.

5. “Папужка”

Пояснення для дитини: В одній теплій країні жив чарівний папужка, котрий вмів повторювати всі звуки.

А) Спробуй повторити за мною незрозумілі звуки так, як це робив папужка:

- То-ца (дитина повторює);

- То-ца-му (дитина повторює);

- То-ца-му-де (дитина повторює);

- То-ца-му-де-ні (дитина повторює);

- То-ца-му-де-ні-зу (дитина повторює);

- То-ца-му-де-ні-зу-па (дитина повторює);

- То-ца-му-де-ні-зу-па-кі (дитина повторює);

- То-ца-му-де-ні-зу-па-кі-ча (дитина повторює);

- То-ца-му-де-ні-зу-па-кі-ча-ле (дитина повторює).

Б) Пояснення для дитини: папужка навчився не тільки повторювати звуки, але й навіть запам’ятовувати слова. Спробуй запам’ятати якомога більше слів. (Дорослий називає 10 слів: стіл, мило, людина, ложка, книга, пальто, сокира, стіл, зошит, молоко).

В) Пояснення для дитини: коли папужка навчився запам’ятовувати слова, йому захотілося підказувати потрібні слова своїм друзям. Я зараз буду говорити початок речення, а ти будеш його закінчувати. Наприклад, лимон – кислий, а цукор…солодкий.

- Вдень світло, а вночі… (дитина відповідає)

- Ходиш ногами, а кидаєш…(дитина відповідає)

- Коли дівчинка виросте, буде жінкою, а хлопчик… (дитина відповідає)

- У птаха – пір’я, а у риби…(дитина відповідає)

Оцінка результатів:

Відповіді на питання блоку А свідчать про обсяг короткочасної слухової пам’яті, слухову увагу, фонематичний слух (хороша пам’ять – більше п’яти складів).

Відповіді на питання блоку Б вказують на об’єм слухової пам’яті (хороший результат – п’ять слів і більше).

Відповіді на питання блоку В свідчать про здатність дитини класифікувати, використовуючи логічні операції (аналогії).

6. «Чарівні малюнки»

Необхідний матеріал:

- для блоку А: три розрізані малюнки (перший розрізаний на дві частини; другий – на чотири частини; третій – на шість частин);

- для блоку Б: серія сюжетних малюнків (3-4 частини).

А) Пояснення для дитини: В цих конвертах в мене лежать чарівні малюнки. Діти намагаються їх скласти, а вони знову ламаються. Спробуй скласти малюнок. (Дорослий пропонує дитині спочатку складний малюнок на 6 частин, потім – простіший – на чотири частини, і найпростіший – на дві частини. Потім пропонує дитині розглянути малюнки та розповісти, що там намальовано).

Б) Пояснення для дитини: інші малюнки не ламаються, зате постійно плутаються. Який малюнок повинен бути першим? Другим? Розклади їх по порядку та придумай розповідь.

Оцінка результатів:

Відповіді на питання блоку А свідчать про цілісність сприймання; особливості наочно-образного мислення; вміння розповідати по одному малюнку; особливості мовлення.

Відповіді на питання блоку Б вказують на розвиток логічного мислення; вміння розповідати по серії послідовних малюнків, контекстність мовлення.

7. “Зайчик”.

Необхідний матеріал: простий олівець, аркуш паперу з намальованим на ньому зайчиком, його хаткою та звивистою доріжкою до хатки.

А) Пояснення для дитини: Допоможи зайчику дійти до хатки. Олівцем намалюй йому шлях по середині доріжки. Намагайся не відривати олівець від аркуша паперу.

Б) Пояснення для дитини: Зайчик завдяки тобі дістався до своє хатки і вирішив потанцювати. Пострибай як зайчик. Молодець! З тобою дуже цікаво бавитись.

Оцінка результатів:

Відповіді на питання блоку А вказують на ведучу руку, розвиток дрібної моторики руки.

Відповіді на питання блоку Б свідчать про розвиток загальної моторики, координації рухів.

Протокол дослідження

Прізвище, ім’я дитини___________________

Дата народження___________Вік дитини_____років_____місяців

Хід обстеження

Особистий контакт (потрібне відмітити)

Змістовний, встановлюється легко

 

Змістовний, встановлюється поступово

 

Формальний

 

Особливості емоційної сфери (потрібне відмітити)

Емоції адекватні ситуації

 

Спостерігається застрягання на негативних емоціях

 

Байдужий

 

Особливості уваги (потрібне відмітити)

- Темп роботи (сповільнений, швидкий)_______________________

- Втомлюваність (на початку дослідження; в середині дослідження; в кінці дослідження)

1. Вступна бесіда

 

Завдання виконано повністю

1-2 помилки в завданні

Не розуміє завдання

А) Відомості про себе

 

 

 

Б) Сформованість часових понять

 

 

 

В) Сформованість просторових понять

 

 

 

2. “Кубики – складанки”

 

Завдання виконано повністю

1-2 помилки в завданні

Не розуміє завдання

Б) Сприймання величини, кольору

 

 

 

В, Г) Сформованість навичок прямого та зворотного рахунку

 

 

 

3. «Чарівні віконця»

 

Завдання виконано повністю

1-2 помилки в завданні

Не розуміє завдання

А) Сприймання форми, кольору

 

 

 

Б) Емоційні пріоритети

 

 

 

4. “Насіння”

 

Завдання виконано повністю

1-2 помилки в завданні

Не розуміє завдання

А) Сформованість логічних операцій (аналіз, синтез).

 

 

 

Б) Розвиток зорової пам’яті і уваги

 

 

 

5. “Папужка”

 

Вище середнього

Достатній

Нижче середнього

А) Обсяг короткочасної слухової пам’яті (ехо-пам’ять)

 

 

 

Б) Обсяг слухової пам’яті

 

 

 

В) Сформованість логічних операцій (аналогії)

 

 

 

6. «Чарівні малюнки»

 

Завдання виконано повністю

1-2 помилки в завданні

Не розуміє завдання

А) Цілісність сприймання; особливості наочно-образного мислення

 

 

 

Б) Сформованість навичок  розповідати по серії послідовних малюнків

 

 

 

 

 

 

 

7. “Зайчик”

 

Вище середнього

Достатній

Нище середнього

А) Розвиток дрібної моторики руки

 

 

 

Б) Розвиток загальної моторики

 

 

 

Висновки і рекомендації______________________________________