Lorem ipsum
Class aptent taciti sociosqu ad litora

Систематичні вправи по тренуванню рухів пальців поряд із стимулюючим впливом на розвиток мови є, на думку М.М.Кольцова, «потужним засобом підвищення працездатності головного мозку». Формування словесної мови дитини починається, коли рухи пальців рук досягають достатньої точності. Розвиток пальцевої моторики готує грунт для подальшого формування мови. Оскільки існує тісний взаємозв'язок і взаємозалежність мовної і моторної діяльності, то за наявності мовного дефекту у дитини особливу увагу необхідно звернути на тренування його пальців.

Таким чином, роль стимулу розвитку центральної нервової системи, всіх психічних процесів, і зокрема мови, грає формування та вдосконалення тонкої моторики кисті і пальців рук.

 

Пальчикові ВПРАВИ ДЛЯ МАЛЯТ

Вправи з молодшими дошкільнятами необхідно виконувати в повільному темпі від 3 до 5 разів спочатку однією рукою, потім іншою, а на завершення - двома руками разом. Вказівки дитині повинні бути спокійними, доброзичливими і чіткими.



ПАРОПЛАВ

Пароплав пливе по річці і пихкає він, немов пічка.

Обидві долоні поставлені на ребро, мізинці притиснуті, великі пальці підняті вгору.
ОЧКИ

Бабуся окуляри наділу і внунонка розгледіла.

Великий палець правої і лівої руки разом з рештою утворюють колечко. Колечка піднести до очей.




СТУЛ

Ніжки, спинка та сидіння - Ось вам стілець на диво.

Ліва долоня вертикально вгору. До її нижній частині приставляється кулачок великим пальцем до себе. За рахунком міняти положення рук.


Стіл

Біля столу чотири ніжки, зверху кришка, як долонька.

Ліва рука складається в кулачок. Зверху на кулачок опускається долонька правої руки. Лікоть правої руки знаходиться паралельно підлозі. За рахунком міняти положення рук.


ГРАБЛИ

Листя падають в саду, я їх граблями кошторис.

Долоні рук розгорнуті до себе, пальчики переплетені між собою, випрямлені і теж спрямовані на себе.


ЛАНЦЮЖОК

Пальчики перебираємо

І ланцюжок отримуємо.

Великий і вказівний пальці лівої руки в кільці. Через нього поперемінно пропускаються колечка з Пальче ков правої руки: великий - вказівний, великий - середній і т.д. У вправі беруть участь всі пальчики.
Шпаківень

Шпак в шпаківні живе І пісню дзвінку співає.

Долоньки вертикально поставлені один до одного, мізинці притиснуті (як човник), а великі пальці загнуті всередину.


КУЛЬКУ

Надуваємо швидко кульку.

Він стає великою.

Раптом куля лопнув, повітря вийшов -

Став він тонкий і худий.

Всі пальчики обох рук в «щіпці» і стикаються кінчиками. У цьому положенні дуємо на них, при цьому пальчики приймають форму кулі. Повітря «виходить», і пальчики приймають вихідне положення.

СОБАКА

У собаки гострий носик,

Є й шийка, є і хвостик.

Права долоня ставиться на ребро, на себе. Великий палець піднімається вгору. Вказівний, середній і бе зимянний - разом. Мізі нець поперемінно опускається і піднімається.

КІШКА

А у кішки вушка на маківці,

Щоб краще чути миша в норушки.

Середній та безіменний пальці впираються у великій. Вказівний палець і мізинець підняті вгору.


МИШКА

Сіренький грудку сидить І папірцем всі шарудить.

Середній та безіменний пальці впираються у великій.

Вказівний палець і мізинець зігнуті в дуги і

притиснуті до середнього і безіменному пальцям.

ЗАЙКА

Вушка довгі у зайчика, з кущів вони стирчать.

Він і стрибає і скаче, веселить своїх зайчат.

Пальчики зігнуті в кулачок. Вказівний і

середній пальці виставлені вгору. Ними

необхідно ворушити в сторони і вперед.
ЗАЙКА І БАРАБАН

Зайка взяв свій барабан І вдарив трам-трам-трам. І вдарив трам-трам-трам.

Пальчики зігнуті в кулачок. Вказівний і середній пальці підняті вгору і притиснуті один до одного. Безіменним і мізинцем по черзі стукати по великому пальцю.

КОЗА

Йде коза рогата за малими хлопцями.

Внутрішня сторона долоні опущена вниз.

Вказівний палець і мізинець виставлені вперед і рухаються в різні боки. Середній та безіменний пальці притиснуті до долоні і охоплені великим.

ОСИ

Оси люблять солодке, до солодкого летять.

І вкусять оси, Якщо захочуть.

Виставити середній палець, затиснути його між вказівним і безіменним, обертати ними в різні боки.

КРАБ

Краб повзе по дну, виставивши клішню.

Долоні вниз, пальці перехрещені і опущені вниз. Великі пальці до себе. Пересувати на пальчиках долоні в одну сторону, потім в іншу.

КРОКОДИЛ

Крокодил пливе по річці, Витріщивши свої очі. Він зелений весь, як твань, Від маківки до хвоста.

Долоню виставлена ​​вперед паралельно підлозі. Великий палець під долонею. Вказівний і мізинець зігнуті (очі) і притиснуті відповідно до середнього і безіменного пальця.


МОЯ СІМ'Я

Ось дідусь, от бабуся,

Ось татко, от мамочка,

Ось дитинко моя, а ось і вся родина.

П оочередно пригинати пальчики до долоньці, починаючи з великого, а зі слів «А ось і вся сім'я» другою рукою охоплювати весь кулачок.

НАШ МАЛЮК

Цей пальчик - дідусь, цей пальчик - бабуся,

Цей пальчик - татко, цей пальчик - ненька,

Цей пальчик - наш малюк.

Зігнути пальці в кулачок, потім по черзі розгинати їх, починаючи з великого пальця




ШАЛУН

Наша Маша варила кашу. Кашу зварила, малюків нагодувала:

Цьому дала, цьому дала, цьому дала, цьому дала,

А цьому не дала. Він багато пустував. Свою тарілку розбив.

 рядки креслити пальцем кола по долоньці. На наступні чотири рядки загинати пальці з прого-варіваніем відповідних слів. Зі словами сьомого рядка пальцями іншої руки брати мізинчик і злегка похитувати.

ПАЛЬЧИКИ

Раз - два - три - чотири - п'ять - Вийшли пальчики гуляти.

Раз - два - три - чотири - п'ять - У будиночок сховалися знову.

По черзі розгинати всі пальці, починаючи з мізинця, потім згинати їх в тому ж порядку.


Пальчики вітаються

Я вітаюся скрізь - Удома і на вулиці.

Навіть «здрастуй!» Кажу я сусідської курці.

Кінчиком великого пальця правої руки по черзі стосуватися кінчиків вказівного, середнього, безіменного пальців і мізинця. Проробити те ж саме лівою рукою.
Зустрів ежонком їжак: «Здрастуй, братику! Як живеш? »

Одночасно кінчиками великих пальців правої і лівої рук по черзі стосуватися кінчиків вказівних, середніх, безіменних пальців і мізинців.

ЗДРАСТУЙ

Здрастуй, сонце золоте! Здрастуй, небо блакитне!

Здрастуй, вільний вітерець, Здрастуй, маленький дубок!

Ми живемо в одному краю - Усіх я вас вітаю!

Пальцями правої руки по черзі «вітатися» з пальцями лівої руки, поплескуючи один одного кінчиками.
Комарик

Чи не кусай, комарик злий! Я біжу вже додому.

Стиснути кулачок. Вказівний палець висунути вперед - це «хоботок», яким «комарик» намагається «вкусити» дитини. Мізинець і великий пальці, розслабивши, опустити вниз (це - «лапки»).
ЗАЙЧИК - КІЛЬЦЕ

Стрибнув зайченя з ганку І в траві знайшов колечко. А колечко непросте - Блищить, немов золоте.

Вправа засноване на переході з оної позиції в іншу: а) пальці - в кулачок, висунути вказівний і середній пальці і розвести їх в сторони, б) великий і вказівний пальці з'єднати в кільце, інші пальці розвести в сторін и.

МЕТЕЛИК

Метелик-коробочка, відлітай під хмаринка.

Там твої дітки на березової гілці.

Схрестити зап'ястя обох рук і притиснути долоні тильною стороною

один до одного. Пальці прямі. «Метелик сидить». Долоні прямі і

напружені. Пальці не згинати. Легким, але різким рухом рук в зап'ястях імітувати політ метелика.


Братц

Пішли два братики Разом прогулятися, А за ними ще два братика. Ну а старший - не гуляв, Дуже голосно їх покликав. Він за стіл їх посадив, Смачної кашею нагодував.

Долоню покласти на стіл. Прямі пальці з'єднати. Розсунути в сторони дві пари пальців: спочатку мізинець і безіменний, потім - середній і вказівний. Великим пальцем «кликати» братів і «годувати» кашею.


Психогімнастичні ВПРАВИ ДЛЯ ДОШКІЛЬНЯТ
Пропонована серія вправ - це систематизоване цілеспрямований розвиток психіки дитини, здійснюване за допомогою спеціальних вправ за трьома знаходяться в нерозривній єдності шляхах. Перший шлях - зміна ступеня складності вправ від заняття до заняття, другий - почерговий перенесення впливу з одного психічного процесу на інший, третій - поетапне виконання дій на громкоречевом рівні.

Считалочки-БОРМОТАЛОЧКА

Попросіть дитину вивчити фразу: «Йде бичок гойдається». Він повинен кілька разів поспіль вимовити цю фразу. У перший раз він вимовляє вголос всі три слова, вдруге він вимовляє вголос тільки слова «Йде бичок», а слово «хитається» вимовляє «про себе», ляскаючи при цьому один раз у долоні. Втретє він вимовляє вголос тільки слово «Йде», а слова «бичок хитається» вимовляє подумки, супроводжуючи кожне слово бавовною в долоні. У четвертий раз дитина вимовляє всі три слова «про себе», замінюючи їх трьома ударами.

Отже, це виглядає наступним чином:


  1. Йде - бичок - хитається.

  2. Йде - бичок - (бавовна).

  3. Йде - (бавовна) - (бавовна).

  4. (Бавовна) - (бавовна) - (бавовна).


Якщо дитина не зрозумів завдання, покажіть йому самі, як це потрібно робити.

Можна використовувати інші варіанти лічилки-бор-моталочкі.


  1. Їхав - грека - через - річку.

  2. Їхав - грека - через - (бавовна).


3. Їхав - грека - (бавовна) - (бавовна).


  1. Їхав - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).

  2. (Бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).


 


  1. Золоте - решето - чорних - будиночків - повно.

  2. Золоте - решето - чорних - будиночків - (бавовна).

  3. Золоте - решето - чорних - (бавовна) - (бавовна).

  4. Золоте - решето - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).

  5. Золоте - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).

  6. (Бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).


 


  1. Подарував - каченяті - їжачок - пару - шкіряних - чобітків.

  2. Подарував - каченяті - їжачок - пару - шкіряних - (бавовна).

  3. Подарував - каченяті - їжачок - пару - (бавовна) - (бавовна).

  4. Подарував - каченяті - їжачок - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).

  5. Подарував - каченяті - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).

  6. Подарував - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).

  7. (Бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).

 


  1. Ми - писали - ми - писали - наші - пальчики-втомилися.

  2. Ми - писали - ми - писали - наші - пальчики - (бавовна).

  3. Ми-а писали - ми - писали - наші - (бавовна) - (бавовна).

  4. Ми - писали - ми - писали - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).

  5. Ми - писали - ми - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).

  6. Ми - писали - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).

  7. Ми - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).

  8. (Бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).

  9. Вийшов - місяць - з - туману - вийняв - ножик-з - кишені.

  10. Вийшов - місяць - з - туману - вийняв - ножик-з - (бавовна).

  11. Вийшов - місяць - з - туману - вийняв - ножик - (бавовна) - (бавовна).

  12. Вийшов - місяць - з - туману - вийняв - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).

  13. Вийшов - місяць - з - туману - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).

  14. Вийшов - місяць - з - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).

  15. Вийшов - місяць - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).

  16. Вийшов - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).

  17. (Бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).


 


  1. Раз - два - три - чотири - п'ять - я - знову - йду-шукати.

  2. Раз - два - три - чотири - п'ять - я - знову - йду - (бавовна).

  3. Раз - два - три - чотири - п'ять - я - знову - (бавовна) - (бавовна).

  4. Раз - два - три - чотири - п'ять - я - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).

  5. Раз - два - три - чотири - п'ять - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).

  6. Раз - два - три - чотири - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).

  7. Раз - два - три - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).

  8. Раз - два - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).

  9. Раз - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).

  10. (Бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).


 


  1. На - золотом - ганку - сиділи - цар - царевич-король - королевич - швець - кравець.

  2. На - золотом - ганку - сиділи - цар - царевич-король - королевич - швець - (бавовна).

  3. На - золотом - ганку - сиділи - цар - царевич-король - королевич - (бавовна) - (бавовна).

  4. На - золотом - ганку - сиділи - цар - царевич-король - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).

  5. На - золотом - ганку - сиділи - цар - царевич - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).

  6. На - золотом - ганку - сиділи - цар - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).

  7. На - золотом - ганку - сиділи - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).

  8. На - золотом - ганку - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).

  9. На - золотом - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).


 


  1. На - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (хлогюк) - (бавовна) - (бавовна).

  2. (Бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна) - (бавовна).


НАРОДНІ потешка

Колечко

Перший варіант. Посадивши малюка на коліна, дорослий під ритмічну пісеньку або в такт рахунку збирає його пальчики в колечка, стуляючи великі пальці по черзі з вказівними, середніми, мізинцями, а потім продовжуючи рух у протилежному напрямку.

Трохи підріс малюк (у 1,5-2 роки) в такт рахунку або пісеньці дорослого сам по черзі змикає пальці в колечка.

Другий варіант. Діти 6-7 років, зібравшись у гурток і вибравши ведучого, під його рахунок збирають колечка. Раптово що водить командує: «Без середнього», - і всі гравці продовжують перебір, пропускаючи середній палець. Потім слід команда: «Без мізинця!» І т.д. Темп рахунки прискорюється, помиляється виходить з гри.

Третій варіант. Найскладніший варіант гри - зворотні колечка. Однак при гарній тренуванні він доступний дошкільнятам старшого віку.

Ліва рука змикає вказівний і великий пальці, права - великий і мізинець.

У такт рахунку ліва і права руки здійснюють одночасні різноспрямовані рухи: ліва рука змикає великий палець по черзі з середнім, безіменним і мізинцем, а права відповідно з безіменним, середнім і вказівним.

Потім слідують руху в протилежному напрямку.

МЛИН

Дитина і дорослий сідають один проти одного, кожен стискає руки в замок. Дорослий вимовляє: «Моя оре!» - Витягаючи вказівний палець правої руки. Дитина повторює рухи, також витягаючи вказівний палець правої.
Потім дитина відповідає дорослому: «Моя сіє!» - Витягаючи вказівний палець лівої руки. Дорослий, повторивши рух дитини, продовжує: «Моя достигає!» - Витягаючи середній палець правої руки. Дитина, повторивши рух, відповідає: «Моя жне!» - Піднімаючи середній палець лівої руки.

Перерахування різних видів робіт («молотить», «меле», «пироги пече») триває, поки не будуть перебрані всі пальці або поки не зіб'ється-хто з гравців.

Такий варіант гри доступний дитині з 4-5 років.

Малюкові дорослий спочатку просто показує «Мелен-ку» на своїх руках, потім грає з його пальцями, в такт словам поперемінно їх піднімаючи і опускаючи.

Трирічна дитина включається в гру, відбиваючи руху дорослого дзеркально, вже відповідаючи йому і словами, і пальцями, але залишаючи за ним активну роль:

«Моя оре!» - «І моя оре!»

«Моя сіє!» - «І моя сіє!»
ЗМІНИ

Дорослий домовляється з дитиною або групою дітей про ті позиції пальців, які будуть використовуватися в сьогоднішній грі. Можна запропонувати самі різні варіанти.

Гачки. Руки стиснуті в кулаки, мізинці зчеплені один з одним.


Ланцюжок. Зчіплюються колечка, утворені зімкнутими великими п Альцен і мізинцем правої і лівої рук.

Слоник. Права рука встає на випрямлену ліву долоню; вказівний і безіменний пальці - передні ноги слона, великий і мізинець - задні ноги, витягнутий середній палець - хобот.

Тягни-штовхай. Руки, спрямовані тильними сторонами один до одного, сплітаються так, щоб середній і безіменний пальці нижньої руки були спрямовані вгору, а ті ж пальці верхньої руки - вниз.

М'ячик. Округлені

долоні складаються

одна на іншу.

Будиночок. Руки спрямовані вгору. Великий, вказівний і середній пальці кожної руки притиснуті до долонь. Підстави долонь і кінчики безіменних пальців стикаються. Мізинець правої руки встає вертикально - «труба».
Квітка. Руки спрямовані вгору. Долоні стикаються своїми підставами, утворюючи чашу. Пальці розведені в сторону і навіть прогнуті - «пелюстки».

Дитині 4-5 років для початку достатньо чотирьох позицій пальців, шестирічному - п'яти-шести.

Спочатку дитина слідом за дорослим кілька разів повторює позиції пальців, щоб запам'ятати їх. Потім слід умова:

«Замість ланцюжка робимо гачки. Замість гачків - ланцюжки.

Решта - так, як є ».

Гра починається повільно, потім її темп збільшується. Якщо дитина після кількох повторень не збили, слід заміна умови на нове, більш складне.

Наприклад:

«Замість слоника - будиночок, замість будиночка - м'ячик,

Замість м'ячика слоник, А на квітку - заборона »,

тобто одну з пальцевих позицій повторювати не потрібно.

Дітям 4-5 років при певному тренуванні доступна «п'яти-крокова» перерва; майбутні першокласники справляються з сімома змінами і самі пропонують нові пальцеві фігурки і нові забавні завдання, наприклад:

«Замість будиночка - замри!».