«Бути готовим до школи – не означає уміти читати, писати і рахувати.
Бути готовим до школи – означає бути готовим всьому цьому навчитися», -
писав відомий дитячий психолог Л. А. Венгер.
Ні, це не означає, що ви даремно вчили абетку та невтомно рахували яблука, дерева і пташок. Це означає, що такі навички, як не дивно, — не головне у готовності дитини до школи.
В інтелектуальному плані у дитини повинні бути певний рівень пізнавальних інтересів, готовність до змін, бажання вчитися. Необхідне уміння долати труднощі, доводити почату справу до кінця. Важливі для успішного навчання і аналітичні навички: уміння порівнювати, зіставляти, робити висновки і узагальнення.
Першокласнику буде легко вчитися, якщо він допитливий, уважний, посидючий, з цікавістю шукає відповіді на питання, уміє слухатися та виконувати тривалий час не дуже привабливе завдання. Всі ці навички можна напрацьовувати щодня (ігри, ліплення, читання, спілкування), продовжуючи вдосконалювати їх і протягом навчального року. Вашій дитині доведеться постійно перебувати у колективі, тому вміння спілкуватися з однолітками, а також здатність виконувати роль учня допоможуть швидко адаптуватися до школи. Батьки, у яких дитина не відвідувала дитячий садок, мають бути особливо уважними до цієї поради. Адже у такого малюка вміння спілкуватися в дитячому колективі ще не сформоване. Можуть виникати непорозуміння з однокласниками, з'являтися сльози без причини, відчуття незахищеності.
Дитина повинна бути досить самостійною: вміти одягатися і роздягатися, перезуватися, зав'язувати шнурки, справлятися з ґудзиками і блискавками на одязі, уміти користуватися загальним туалетом.
Питання для співбесіди з дитиною з метою визначення готовності до навчання у школі.
- Назви, будь ласка, своє прізвище, ім'я, по батькові.
- Назви ПІБ мами, тата.
- Ти дівчинка чи хлопчик? Ким будеш, коли станеш дорослим, чоловіком чи жінкою?
- Скільки тобі років .Скільки буде через рік .Через два?
- Зараз день чи ранок?
- Де ти живеш? Назви свою домашню адресу.
- Вранці ми снідаємо, а вдень - ..?
- Ким працює твій тато, мати?
- Які казки ти знаєш, перекажи улюблену казку, розкажи вірш.
- Яка зараз пора року? А чому ти так вважаєш?
- Коли можна кататися на ковзанах?
- Чому сніг буває взимку, а не влітку?
- Що робить листоноша, лікар, вчитель, будівельник, космонавт ...?
- Дзвінок і парта у школі потрібні навіщо?
- Покажи своє праве око, ліве вухо. Для чого потрібні, вуха, ноги, голова?
- Яких домашніх і диких тварин ти знаєш?
- Яких ти знаєш птахів, комах, назви дерев, квітів?
- Які міста, країни ти знаєш,?
- Хто більший: корова чи коза? Птиця чи бджола? У кого більше лап: У собаки або у півня? Що спільного у корови та вівці.
- Назви дитинчат корови, собаки, вівці, курки...
- Опиши лимон, вогонь, лисицю, правду...
- Назви слова, протилежні до: «зима», «добро», «правда», «гора», «широкий», «довгий», «мокрий»…
- Що потрібно зробити, якщо ненароком зламав чужу річ?