Lorem ipsum
Class aptent taciti sociosqu ad litora

Тест-малюнок Моя сім`я

 (в інтерпретації Ст. КЛосевой, у викладі М.Л.Krazevoj)

Цей тест допоможе зазирнути в душу дитини і зрозуміти, чим вона живе, що її турбує, чи комфортно їй в сім’ї як вона ставиться до рідних. Для цього запропонуйте дитині намалювати сім’ю. Не варто давати якісь вказівки чи уточнення. Не підказуйте, Цей рисуночный тест можна проводити з дітьми віком 5 років. Цей тест заснований на усвідомленні того, що діти по-своєму оцінюють поведінку батьків, взаємовідносини в сім’ї і своє місце в ній. Для багатьох батьків результати цього тесту можуть виявитися вельми несподіваними, бо дорослі і діти по-різному оцінюють одне і те ж.

Інструкція.

Дитині дають стандартний аркуш паперу, набір кольорових олівців (простий олівець краще не давати) і просять: «Намалюй, будь ласка, свою сім’ю». Здивовані питання: «А кого це?», «А що це таке?», «Я не хочу» — говорять про те, що у дитини ще не сформувалося поняття «родина», або про наявність тривожності, пов’язаної з сімейними відносинами. У таких випадках можна попросити дитину намалювати сім’ю звіряток.

Враховуйте наступні моменти:

• Відстежте звичайне настрій дитини. Не слід давати завдання після сімейних конфліктів, сварок, стресів. Інакше ви отримаєте ситуативний малюнок, що відповідає сприйманню дитини тільки в даний момент.

• Не стійте над дитиною під час виконання завдання. Інформативно такий малюнок буде спотворений вашим контролем.

• Не обговорюйте отримані результати при дитині з дорослими.

• В ході малювання обов’язково відстежуйте порядок зображення персонажів і предметів (важливо, кого дитина почала малювати першим, останнім, а не тільки те, як це виглядає на малюнку).

Правила інтерпретації.

У малюнку не може бути нічого випадкового. Адже дитина малює не предмети з натури, а виражає свої емоції і переживання з приводу близьких йому людей і значущих предметів. Якщо хтось із членів сім’ї на малюнку відсутній, це може означати.

Наявність несвідомих негативних почуттів до цієї людини, які дитина, однак, сприймає як заборонені. Наприклад, амбівалентні почуття, сильні ревнощі до молодшого брата або сестри. Дитина як би міркує: «Я повинен любить брата, а він мене дратує, і це погано. Тому взагалі нічого не намалюю». Повна відсутність емоційного контакту з забутою на малюнку людиною.

Якщо на малюнку відсутній сам автор, то ви можете будувати гіпотези в двох напрямках:

1. Або це труднощі самовираження у відносинах з близькими: «Мене тут не помічають», «Мені важко знайти своє місце».

2. Або: «Я і не прагну знайти тут своє місце або спосіб вираження», «Мені і без них непогано».

Розмір зображеного персонажа або предмета виражає його суб’єктивну значущість для дитини, тобто яке місце відносини з цим персонажем або предметом займають в даний момент в душі дитини.

Наприклад, якщо на малюнку кішка або бабуся більше за лінійними розмірами мами з татом, то значить, зараз стосунки з батьками стоять для дитини на другому плані.

Після того, як дитина закінчить малюнок, обов’язково запитайте її, «хто є хто» на малюнку, навіть якщо вам здається, що ви і так все зрозуміли. Це необхідно, так як навіть якщо число персонажів дорівнює числу членів родини, хтось із реальних членів сім’ї може не бути, а замість нього може бути інший, вигаданий персонаж.

Вигадані персонажі символізують собою незадоволені потреби дитини, він задовольняє їх у своїй фантазії, в уявних відносинах. Якщо ви зустрілися з таким персонажем, то докладно розпитайте дитину про нього — так ви дізнаєтеся, чого дитині не вистачає в житті. Наприклад, образ феї може символізувати типово дитячу потребу в безперешкодному, безперервному, чарівному задоволення всіх виникаючих у нього, потреб.

Уважно розгляньте, хто на листку розташований вище, а хтось нижче. Найбільш високо на малюнку розташований персонаж, що володіє, на думку дитини, найбільшою владою в сім’ї, хоча він може бути і найменшим за лінійним розміром. Нижче усіх розташований той, чия влада в родині мінімальна. Наприклад, якщо на аркуші вище всіх зображений телевізор або шестимісячна сестра, значить, у свідомості дитини саме вони «управляють» іншими членами сім’ї.

Відстань між персонажами (лінійна дистанція) однозначно пов’язана з психологічною дистанцією. Іншими словами, хто дитині в психологічному відношенні ближче всіх, того він і зобразить ближче до себе. Те ж відноситься і до інших персонажів: кого дитина сприймає як близьких між собою, тих вона намалює поруч один з одним.

Якщо дитина малює себе дуже маленькою у просторі аркуша, то у неї в даний момент низька самооцінка.

Персонажі, безпосередньо дотичні один з одним на малюнку, наприклад руками, перебувають у такому ж тісному психологічному контакті. Персонажі, не стикаються один з одним, таким контактом, на думку дитини, не володіють.

Персонаж або предмет, що викликає у автора малюнка найбільшу тривожність, зображується або посиленим натиском олівця, або сильно заштрихований, або його контур обведений кілька разів. Але буває і так, що такий персонаж обведений дуже тоненькою тремтячою лінією. Дитина ніби не вирішується його зобразити. Рекомендуємо вам використовувати для малювання, олівці (так краще видно натиск), папір без лінійок і клітин

Голова — важлива і найцінніша частина тіла. Розум, сміливість — в голові. Найрозумнішим членом своєї сім’ї дитина вважає ту людину, кого вона наділила найбільшою головою. Це центр локалізації “Я”, інтелектуальної та перцептивної діяльності. Якщо діти старше п’ятирічного віку (нормального інтелекту) в малюнку пропускають частини обличчя (очі, рот), це може вказувати на серйозні порушення в сфері спілкування, відгородження, аутизм. Якщо при малюванні інших членів сім’ї дитина пропускає голову, риси обличчя або штрихує все обличчя, то це часто пов’язано з конфліктними відносинами з даною особою, ворожим ставленням до нього.

Вираз обличчя намальованих людей також може бути індикатором почуттів дитини до них. Однак треба мати на увазі, що діти схильні малювати усміхнених людей, це своєрідний “штамп” у їхніх малюнках, але це зовсім не означає, що діти так сприймають оточуючих. Для інтерпретації малюнка сім’ї вирази облич значущі тільки в тих випадках, коли вони відрізняються один від одного.

Презентація зубів і виділення рота часті у дітей, схильних до оральної агресії. Якщо дитина так малює не себе, а іншого члена сім’ї, то це часто пов’язано з почуттям страху, сприймання ворожості цієї людини до дитини або до інших членів родини.

Очі — не тільки для розглядання навколишнього, очі, з точки зору дитини, дані для того, щоб ними плакати. Плач — це перший природний спосіб вираження емоцій дитини. Тому очі — орган вираження смутку і прохання про емоційну підтримку. Персонажі з великими розширеними очима сприймаються дитиною як тривожні, неспокійні, хочуть, щоб їм допомогли.

Вуха — «орган» сприйняття критики та будь-якої думки іншої людини про себе. Персонажі з великими вухами повинні більше всіх слухатися оточуючих. Персонаж, зображений взагалі без вух, нікого не слухає, ігнорує все, що про нього говорять.

Навіщо людині рот? Щоб їсти й говорити? І тільки? Ще для того, щоб виражати агресію: кричати, кусатися, лаятися, ображатися. Тому рот — це ще і «орган» нападу. Персонаж з великим або заштрихованим ротом сприймається як джерело загрози (необов’язково тільки через крик). Якщо рота або взагалі немає, або він зображений крапочкою або рискою — це значить, що він приховує свої почуття, не може їх виразити словами або впливати на інших.

Шия — символізує здатність до раціонального самоконтролю голови над почуттями. Той персонаж, у якого вона є, здатний керувати своїми почуттями.

Якщо на малюнку в дитини відсутня шия, то йому здається, що дорослі вимагають від нього більшої здатності тримати себе в руках, стримувати емоції. А ось у дорослих персонажів шия найчастіше є — їм можна не стримувати себе, вони можуть робити, що хочуть, вони, на думку дитини, вже виховані.

Думаюча так дитина хоче скоріше подорослішати, для нього характерні неприборкані вчинки саме тоді, коли він вирішить, що вже став дорослим (кризові періоди).

Функція рук — чіплятися, приєднуватися, взаємодіяти з оточуючими людьми та предметами, тобто бути здатним щось робити, змінювати.

Чим більше пальців на руках, тим більше дитина відчуває здатність персонажа бути сильним, може що-небудь зробити (якщо на лівій руці — в сфері спілкування з близькими, в сім’ї, якщо на правій — у світі за межами сім’ї, в дитячому садку, в дворі, школі та ін); якщо пальців менше, то дитина відчуває внутрішню слабкість, нездатність діяти.

Чим більш значним і могутнім дитина сприймає персонаж, тим більші у нього руки.

Ноги — для ходьби, пересувань у розширюється життєвий простір, вони для опори в реальності, і для свободи пересування. Чим більша площа опори ніг, тим твердіше і впевненіше персонаж стоїть на землі.

Права нога символізує опору під позасімейної реальності, а ліва — у світі близьких емоційних контактів.

Ноги «повислі в повітрі», на думку дитини, не мають самостійної опори в житті. Якщо персонажі зображені в один ряд, то подумки проведіть горизонтальну лінію по самій нижній точці ніг. І ви побачите у кого опора твердіше.

Сонце на малюнку — символ захисту і тепла, джерело енергії. Люди і предмети між дитиною і Сонцем — це те, що заважає йому відчувати себе захищеною, користуватися енергією і теплом.

Зображення великого числа дрібних предметів — фіксація на правила, порядок, схильність до стримування в собі емоцій. Зображення великої кількості закритих деталей (шафи, гудзики, вікна) символізує для дитини заборони, таємниці, до яких він не допускається.

 

ІНТЕРПРЕТАЦІЯ ПРОЕКТИВНОЇ МЕТОДИКИ “МАЛЮНОК СІМ’Ї”

Аналіз процесу малювання

Інтерпретація процесу малювання реалізує тезу про те, що за динамічними характеристиками малювання криються зміни думки, актуалізація почуттів, напруга, конфлікти, які відображають значущість певних деталей малюнка дитині. Інтерпретація процесу малювання вимагає творчого включення всього практичного досвіду психолога, його інтуїції.
 

 

Першим зображується найбільш значимий, головний або найбільш емоційно близький член сім’ї. Як правило, це той, хто більше часу буває з дітьми, більше, ніж інші приділяє їм увагу

Як правило, діти, отримавши завдання намалювати сім’ю, починають малювати членів сім’ї. Деякі ж діти спершу, малюють різні об’єкти, лінію підстави, сонце, меблі і т. д. І лише в останню чергу приступають до зображення людей. Така послідовність виконання завдання є своєрідною захисною реакцією, за допомогою якої дитина відсуває неприємне їй завдання в часі. Найчастіше це спостерігається у дітей з неблагополучної сімейної ситуацією, але це також може бути наслідком поганого контакту дитини з психологом.

Повернення до малювання тих же членів сім’ї, об’єктів, деталей вказує на їх значущість для дитини.

Паузи перед малюванням певних деталей, членів сім’ї найчастіше пов’язані з конфліктним ставленням і є зовнішнім проявом внутрішнього дисонансу мотивів. На несвідомому рівні дитина як би вирішує, малювати йому чи ні людину або деталь.

Стирання намальованого, перемальовування можуть бути пов’язані як з негативними емоціями по відношенню до члена сім’ї, так і з позитивними. Вирішальне значення має кінцевий результат малювання. Якщо стирання і перемальовування не привели до помітно кращої графічної презентації – можна судити про конфліктне відношення дитини до цієї людини.

Спонтанні коментарі часто прояснюють сенс мальованої змісту. Тому до них треба уважно прислухатися. Також треба мати на увазі, що коментарі все ж є засобом ослаблення внутрішнього напруження, і їх поява видає найбільш емоційно “заряджені” місця малюнка. Це може допомогти направити і питання після малювання, і сам процес інтерпретації.

Оцінка загальної структури

 

Якщо члени сім’ї зображені так, що тримаються за руки, то це може відповідати реальній ситуації в сім’ї, а може бути відображенням бажаного. Але, загалом малювання членів сім’ї із сполученими руками, об’єднаність їх у загальній діяльності є індикаторами психологічного благополуччя, сприйняття включеності в сім’ю. Малюнки з протилежними характеристиками (роз’єднаністю членів сім’ї) можуть вказувати на низький рівень емоційних зв’язків.

Якщо якийсь персонаж віддалений від інших фігур, це може говорити про “дистанцію”, яку дитина помічає в житті і виділяє її.

Малюючи одного з членів сім’ї вище за інших, дитина тим самим надає йому винятковий статус. Цей персонаж, на думку дитини, володіє найбільшою владою в сім’ї, навіть якщо досліджуваний малює його найменшим порівняно з розмірами інших. Нижче всіх інших дитина схильна малювати того, чий вплив в сім’ї є мінімальним. Для прикладу, якщо дитина вище всіх ставить свого молодшого брата, то, на її думку, він саме той, хто управляє всіма іншими.

Якщо взагалі не зображені люди або зображені тільки люди, які не пов’язані з сім’єю, то це свідчить про травматичні переживання, пов’язані з родиною, відчуття знедоленої, покинутості (тому такі малюнки часті у дітей, які нещодавно прийшли в інтернат), аутизм, відчуття небезпеки, великий рівень тривожності, результат поганого контакту психолога з дитиною.

Діти зменшують склад сім’ї, “забуваючи” намалювати тих членів сім’ї, які їм менш емоційно привабливі, з якими склалися конфліктні відносини.

Часте явище в дитячих малюнках – відмова малювати молодшого сиблінга. Пояснення, такі, як “Брата я забув намалювати” або “Для молодшого брата місця не вистачило” не повинні вводити вас в оману. Нічого випадкового в малюнку сім’ї немає. Все має своє значення, виражає ті чи інші почуття і переживання дитини по відношенню до близьких йому людей. Досить поширена ситуація, коли дитина ревнує батьків до молодшої дитини, оскільки тому дістається велика частина любові та уваги батьків. Оскільки в реальності вона стримує прояв почуття невдоволення і агресії, у малюнку сім’ї ці почуття знаходять свій вихід. Молодший сиблінг просто не зображується на малюнку. Заперечуючи його існування, дитина знімає існуючу проблему. Може мати місце й інша реакція: дитина може зобразити на малюнку молодшого сиблінга, але виключити самого себе зі складу сім’ї, таким чином ідентифікуючи себе з суперником, який користується увагою і любов’ю батьків. Відсутність на малюнку дорослих може свідчити про негативне ставлення дитини, відсутності будь-якого емоційного зв’язку з ними.

Збільшення складу родини пов’язано з незадоволеними психологічними потребами в сім’ї. Це свідчить про спробу заповнити пустоти, відшкодувати брак близьких, теплих відносин, компенсувати недостатність емоційних зв’язків. Так, хлопчик, будучи єдиною дитиною в сім’ї, може включити в свій малюнок двоюрідних сестер чи братів, далеких родичів і різних тварин – кішок, собак та інших, висловлюючи тим самим недолік близького спілкування з іншими дітьми і потребу мати постійного супутника в іграх, з яким можна було б спілкуватися на рівних. Якщо намальовані дорослі, не пов’язані з сім’єю, то це вказує на пошук людини, здатної задовольнити потребу дитини в близьких емоційних контактах. У деяких випадках – на символічне руйнування цілісності сім’ї, помста батькам внаслідок відчуття непотрібності.

 

Коли близьке розташування фігур обумовлено задумом помістити членів сім’ї в обмежений простір (човен, маленький будиночок і т. п.). свідчить про спробу дитини об’єднати, згуртувати родину (для цієї мети дитина вдається до зовнішніх обставин, так як відчуває марність такої спроби).

Дитина може зобразити поблизу одного з членів сім’ї домашню тварину, якої насправді немає. Це може говорити про потребу дитини в любові, яку вона хотіла б отримати від цієї людини.

Якщо дитина малює лінію землі і розташовує людину високо від неї (людина ніби в повітрі), то це може свідчити про відірваність від реальності, схильність до фантазії, слабкий контакт з дійсністю. Також лінія основи (землі) може означати незахищеність, вона надає малюнку стабільність.

Проведена внизу сторінки лінія характерна для дітей з нестійких сімей.

Аналіз особливостей фігур

Абсолютна величина фігур. Великі, через весь лист, фігури малюють імпульсивні, впевнені в собі, схильні до домінування діти. Дуже маленькі фігури пов’язані з тривожністю, відчуттям небезпеки.

Найбільш привабливого персонажа для дитини можна визначити за такими ознаками: він зображується першим і поміщається на передньому плані; він вищий і крупніший за інших; намальований з більшою любов’ю і ретельністю; інші персонажі згруповані навколо, повернені в його бік, дивляться на нього; зображений одягненим в особливої одяг; промальовано велику кількість деталей тіла.

Найменш значимий персонаж на малюнку зображується найменшим, часто схематично, малюється в останню чергу і поміщається в стороні від інших. Дитина може перекреслити його кількома штрихами або стерти гумкою. Іноді пропуск в малюнку істотних частин тіла (голови, рук, ніг) може вказувати поряд з негативним ставленням також і на агресивні імпульси щодо цієї людини.

Сильне штрихування або сильний натиск олівця при зображенні тієї чи іншої фігури видають відчуття тривоги, яке відчуває дитина по відношенню до цього персонажа. І навпаки, саме така фігура може бути зображена за допомогою слабкої, тонкої лінії.

Дистанція між членами сім’ї – один з важливих характеристик. Відстані на малюнку є відображенням психологічної дистанції. Найбільш близькі люди зображуються на малюнку ближче до фігури дитини. Перевага того чи іншого з батьків виражається в тому, ближче до кого з батьків намалювала себе дитина, який вираз обличчя прочитується у фігурах батьків.

Важливо звертати увагу і на малювання окремих частин тіла. Справа в тому, що окремі частини тіла пов’язані з певними сферами активності, є засобами спілкування, контролю, пересування і т. д.

Руки є основними засобами впливу на світ, фізичного контролю поведінки інших людей. Якщо дитина малює себе з піднятими вгору руками, з довгими пальцями, то це часто пов’язано з його агресивними бажаннями. Іноді такі малюнки малюють і зовні спокійні, поступливі діти. Можна припускати, що дитина відчуває ворожість по відношенню до оточуючих, але його агресивні спонукання пригнічені. Таке малювання себе також може вказувати на прагнення дитини компенсувати свою слабкість, бажання бути сильним, панувати над іншими. Ця інтерпретація більш достовірна тоді, коли дитина на додаток до “агресивних” рук ще малює і широкі плечі або інші атрибути, символи “мужності” і сили. Іноді дитина малює всіх членів сім’ї з руками, але “забуває” намалювати їх собі. Якщо при цьому дитина малює себе ще й непропорційно маленьким, то це може бути пов’язано з почуттям безсилля, власної меншовартості в сім’ї, з відчуттям, що оточуючі пригнічують його активність, надмірно його контролюють. Цікаві малюнки, в яких один з членів сім’ї намальований з довгими руками, великими пальцями. Найчастіше це вказує на сприйняття дитиною агресивності цього члена сім’ї. Те ж значення може мати і презентація члена сім’ї взагалі без рук – таким чином, дитина символічними засобами обмежує його активність.

Дитина не малює себе або замість сім’ї малює тільки себе. В обох випадках досліджуваний не включає себе до складу сім’ї, що свідчить про відсутність почуття спільності з членами сім’ї. Відсутність у малюнку “Я” більш характерно дітям, які відчувають неприйняття. Презентація в малюнку тільки “Я” може вказувати на різні причини. Якщо малюнок про самого себе загалом позитивний (велика кількість деталей тіла, квітів, декорування одягу, велика величина фігури), то це поряд з несформованим почуттям згуртованості вказує і на певні егоцентричні, істероїдні риси характеру. Якщо ж малюнку характерна маленька величина, схематичність, загалом створений негативний емоційний фон, то можна припускати присутність почуття покинутості, іноді це може вказувати на античність.

Деякі діти найбільшими або рівними за величиною з батьками малюють себе.Як правило, це може бути пов’язано з: егоцентричністю дитини, змаганням за батьківську любов з батьком чи матір’ю, виключаючи або зменшуючи при цьому “конкурента”. Значно меншими, ніж інших членів сім’ї, себе малюють діти, які: відчувають свою незначність, непотрібність і т. п .; вимагають опіки, піклування з боку батьків, займаючи в сім’ї позицію “малюка”.

 

Якщо дитина більше всіх виділяє на малюнку свою фігуру, малює себе більш ретельно, промальовуючи всі деталі, зображуючи більш яскраво, так що кидається в очі, а інші фігури складають просто фон, то тим самим вона висловлює важливість власної особистості. Вона вважає себе основним персонажем, навколо якого обертається життя в сім’ї, найбільш значущим, унікальним. Подібне відчуття виникає на основі батьківського ставлення до дитини. Прагнучи втілити в дитині все те, чого не змогли домогтися самі, дати їй все, чого були позбавлені, батьки визнають її пріоритет, першорядність її бажань та інтересів і свою допоміжну, другорядну роль.

Маленька, слабка фігурка може виражати почуття безпорадності і таким чином демонструється потреба турботи і догляду. Таке положення може бути пов’язано з тим, що дитина звикла до атмосфери постійної і надмірної опіки, яка оточує її в сім’ї (часто спостерігається в сім’ях з єдиною дитиною), тому відчуваючи себе слабкою дитина може зловживати цим, маніпулюючи батьками і постійно вимагаючи від них допомоги та уваги.

Дитина може намалювати себе поблизу батьків, відтіснивши інших членів сім’ї. Таким чином, вона підкреслює свій винятковий статус серед інших дітей.

Батьківська пара

Зазвичай батьки зображуються разом, батько вище і крупніше міститься ліворуч, мати нижче праворуч, за ними слідують інші фігури в порядку значимості. Слід враховувати, що малюнок не завжди відображає дійсність, іноді це лише віддзеркалення бажаного. Дитина, яка виховується одним із батьків, може проте зобразити їх обох, висловлюючи тим самим своє бажання того, щоб їх союз відновився. Якщо ж дитина малює одного з батьків, з яким живе, це означає прийняття нею реально існуючої ситуації, до якої дитина більш-менш адаптувалась.

Один з батьків може опинитися на малюнку в ізольованому положенні. Якщо фігура однієї статі із досліджуваним і зображена осторонь від інших, то це можна інтерпретувати як бажання дитини перебувати з кимось із батьків протилежної статі. Ревнощі, викликані Едіповим комплексом, є цілком нормальним явищем для дитини до досягнення нею статевого дозрівання (в середньому 12 років).

 

Якщо на малюнку батьки контактують один з одним, наприклад тримаються за руки, то, значить, у житті між ними спостерігається тісний психологічний контакт.

Ідентифікація та гендерні особливості досліджуваного

Ідентифікація проявляється в схожому зображенні себе і людини з якою дитина себе ідентифікую. Або ця людина зображується досить детально і гарно промальовується.

 

Ідентифікація з кимось із батьків своєї статі відповідає нормальному стану речей. 

Ще більше інформації тут Інтерпретація психомалюнків