Lorem ipsum
Class aptent taciti sociosqu ad litora

 

Пропонований тест складається з 134 питань. За результатами тестування піддослідних виявляється кількісна оцінка сили процесу збудження і гальмування, рухливості нервових процесів дитини, проводиться розрахунок ступеня врівноваженості нервової системи.

Інструкція: Батьки повинні постаратися максимально зосередитися і відповісти на серію питань про особливості поведінки дитини в різних умовах і ситуаціях. Якщо вони самі не можуть відповісти на запропоновані питання, можете поцікавитися у малюка. На питання слід відповідати «Так», «Ні» або «Не знаю». Відповідь «Не знаю» слід давати тільки тоді, коли дитина не може дати позитивний (+) або негативний (-) відповідь.

Питання:

1. Чи легко дитина знаходить друзів?

2. Чи може дитина не виконувати будь-яку справу до того моменту, поки йому не нагадають про це?

3. Чи швидко дитина відновлює сили після втоми: тривалої поїздки, одноманітної діяльності?

4. Чи сильно важлива для повноцінної діяльності дитини сприятлива атмосфера навколо?

5. Стримує чи дитина свої емоції під час суперечки, конфлікту?

6. Чи легко дитина повертається до навчання після тривалих канікул?

7. Якщо дитина захоплена роботою, чи забуває він про втому?

8. Якщо він отримав якесь відповідальне завдання, терпляче він його виконує?

9. Чи завжди дитина легко засинає?

10. Чи вміє дитина зберігати таємниці, якщо його про це просять?

11. Чи може дитина несподівано повернутися до заняття, яким він не займався вже кілька тижнів або місяців?

12. Чи вистачає йому терпіння довго пояснювати кому-небудь щось незрозуміле?

13. Чи подобається йому діяльність, яка вимагає розумової напруги?

14. Чи викликає у нього монотонна робота нудьгу або сонливість?

15. Чи легко він засинає після сильних переживань?

16. Чи може дитина, якщо потрібно, не виявляти своєї переваги?

17. Дитина відчуває себе легко в колі незнайомих людей?

18. Чи важко дитині стримувати злість і роздратування?

19. У важкі хвилини він може володіти собою?

20. Чи зможе дитина вести себе як інші люди, якщо це буде потрібно?

21. Охоче він береться за виконання відповідальної роботи?

22. Чи можуть змінити його настрій навколишні люди?

23. Чи легко він переносить невдачі?

24. Вільно чи дитина почувається поруч з людиною, від якої він якимось чином залежить, наприклад з вихователем у дитячому саду або вчителем?

25. Дратується він, коли обставини змушують його змінити звичний розпорядок дня?

26. Меткий чи дитина, чи завжди у нього на всі зауваження та питання є готова відповідь?

27. Спокійно він себе веде, коли чекає важливого рішення: прийом до навчального закладу і так далі?

28. Чи планує він наперед, що буде робити в дні канікул?

29. Швидка у нього реакція?

30. Чи може дитина пристосувати свою ходу або манери до ходи або манерам людей більш повільних?

31. Чи швидко він засинає, лягаючи спати?

32. Чи любить він виступати перед великою кількістю людей?

33. Чи легко йому зіпсувати настрій?

34. Чи легко він переключає свою увагу з одного виду діяльності на інший?

35. Якщо дитина знає, що його розмова заважає іншим людям, чи перестане він базікати?

36. Чи легко його переконати щось зробити?

37. Чи легко він ладить з іншими людьми?

38. Коли йому потрібно прийняти важливе рішення, чи довго він обмірковує його?

39. Чи здатний він стежити за ходом міркування автора книги?

40. Чи легко він зав'язує розмову з незнайомими людьми, наприклад попутниками?

41. Чи любить він сперечатися просто так?

42. Чи любить він роботу, яка вимагає великого зосередження?

43. Якщо він прийняв рішення, чи може його змінити, на догоду батькам?

44. Чи швидко дитина звикає до нового виду діяльності?

45. Чи може він допізна засиджуватися перед телевізором?

46. Чи любить він читати художню літературу?

47. Чи часто він відмовляється від своїх намірів, якщо виникають перешкоди?

48. Чи може він взяти себе в руки, якщо того вимагає ситуація?

49. Чи легко він прокидається?

50. Чи може дитина стриматися від негайної імпульсивної реакції?

51. Чи здатний він займатися своїми справами в галасливій обстановці?

52. Чи може дитина утриматися від висловлення правди прямо в очі, коли це необхідно?

53. Чи може він стримувати своє хвилювання перед відповідальним заходом, наприклад контрольною роботою або іспитом?

54. Чи швидко він звикає до нової обстановки?

55. Подобаються йому часті зміни?

56. Чи повністю він відновлює свої сили під час сну, вночі, після сильного стомлення?

57. Уникає він занять, які вимагають виконання різноманітних дій протягом короткого часу?

58. Він, як правило, самостійно справляється з виниклими труднощами?

59. Чи очікує він закінчення промови кого-небудь, перш ніж починати говорити самому?

60. Чи зможе принести з вулиці додому бездомного пса або кошеня?

61. Чи любить він напружену роботу?

62. Як дитина ставиться до зауважень з боку дорослих?

63. Чи любить він постійно на одному і тому ж місці приймати їжу, сидіти за однією і тією ж партою?

64. Чи легко йому перемикатися з одного заняття на інше?

65. Перед тим, як прийняти важливе рішення, чи добре він все обдумує?

66. Чи легко долає перешкоди?

67. Утримується він від того, щоб розглянути чужі іграшки, речі?

68. Нудно йому виконувати одноманітні, стереотипні дії?

69. Чи може він дотримуватися заборони, обов'язкові в громадських місцях?

70. Чи може він не жестикулювати і не виконувати зайвих рухів під час відповіді на запитання?

71. Чи подобається йому жвавий рух навколо?

72. Чи подобається йому робота, яка вимагає великих зусиль?

73. Чи може він тривалий час зосереджувати увагу на виконанні певного завдання?

74. Чи любить дитина завдання, що вимагають швидких рухів?

75. Чи вміє він володіти собою у важких життєвих ситуаціях?

76. Якщо це необхідно, піднімається він з ліжка відразу після пробудження?

77. Чи може він, виконавши доручену роботу, терпляче чекати, коли закінчать роботу інші?

78. Якщо він став свідком неприємних подій, його вчинки так само чотки?

79. Чи швидко він схоплює нову важливу інформацію?

80. Чи трапляється йому говорити так швидко, що важко зрозуміти, про що він говорить?

81. Він відчуває себе нормально, якщо погано виспався?

82. Чи може дитина тривалий час грати без перерви?

83. Вередує чи дитина, якщо у нього болять голова, зуби тощо?

84. Спокійно він продовжує роботу, яку необхідно закінчити, якщо знає, що його товариші розважаються і чекають його?

85. Чи швидко він відповідає на несподівані питання?

86. Дитина зазвичай швидко говорить?

87. Чи може він спокійно займатися звичними справами, якщо очікує гостей?

88. Чи може він поміняти свою думку, якщо інші приведуть розумні аргументи?

89. Терплячий він?

90. Чи може він пристосуватися до ритму людини більш повільного?

91. Чи може він виконувати відразу кілька справ?

92. Чи може весела і цікава гра змінити його поганий настрій?

93. Чи вміє він без особливих зусиль виконувати відразу кілька справ?

94. Зберігає чи дитина психічну рівновагу, коли є свідком нещасного випадку?

95. Чи любить він роботу, яка потребує багато різноманітних дій?

96. Зберігає чи дитина спокій, якщо хто-небудь з близьких страждає?

97. Чи самостійний він у важких життєвих ситуаціях?

98. Вільно чи він відчуває себе у великій або незнайомій компанії?

99. Чи може він відразу перервати розмову, якщо це буде потрібно, наприклад, при початку уроку, кіносеансу, концерту?

100. Чи легко вона пристосовується до вимог?

101. Чи подобається дитині часто міняти рід занять?

102. Чи може взяти ініціативу у свої руки, якщо трапляється щось надзвичайне?

103. Утримується він від сміху в невідповідних місцях і ситуаціях?

104. Нова справа він завжди сприймає з інтересом?

105. Чи може виступити проти всіх, якщо йому здається, що він правий?

106. Чи вдається йому подолати стан тимчасової депресії, пригніченості?

107. Нормально він засинає після сильного розумового втоми?

108. Чи може він довго чекати, наприклад, стояти в черзі?

109. Чи може він втрутитися в будь-який спір або сварку, якщо заздалегідь знає, що це ні до чого не приведе?

110. Під час бурхливого розмови може він спокійно доводити свою точку зору?

111. Чи може миттєво реагувати на незвичайну ситуацію?

112. Чи веде він себе тихо, якщо про це попросять?

113. Чи може він без особливих внутрішніх коливань погодитися на хворобливі лікарські процедури?

114. Чи вміє він інтенсивно працювати?

115. Чи охоче змінює місця розваги, відпочинку?

116. Чи важко йому звикнути до нового розпорядку дня?

117. Поспішає чи надати допомогу у разі несподіваних подій?

118. Присутня на спортивних змаганнях, в цирку, чи може утриматися від несподіваних вигуків і жестів?

119. Чи подобається йому проведення часу, яке вимагає постійного спілкування з різними людьми?

120. Чи контролює він вираз свого обличчя: гримаси, іронічну посмішку?

121. Чи подобаються йому заняття, які вимагають енергійних рухів?

122. Чи вважає він себе сміливою людиною?

123. Переривається чи є у нього голос в критичних ситуаціях?

124. Чи може дитина подолати небажання працювати в період невдачі?

125. Чи здатний тривалий час стояти, сидіти спокійно, якщо його про це попросять?

126. Чи може подолати веселощі, якщо це когось зачіпає?

127. Чи легко переходить від смутку до радості?

128. Чи легко виходить зі стану емоційної рівноваги?

129. Чи може без особливих труднощів дотримуватися обов'язкових правил поведінки?

130. Чи подобається йому бути в центрі уваги?

131. До виконання домашнього завдання він приступає зазвичай швидко, без тривалого підготовчого періоду?

132. Чи достатньою мірою у дитини розвинені такі риси характеру, як чуйність, доброта, почуття справедливості?

133. Чи можна назвати дитини досить рухливим?

134. Чи можна назвати дитину відповідальним?

 

Обробка та інтерпретація результатів тестування:

Оцінка ступеня наявності досліджуваних властивостей темпераменту - сили процесу збудження, сили процесу гальмування, рухливості нервових процесів - виробляється шляхом підсумовування балів, отриманих за відповіді на запитання. Відповідь, відповідний представленим нижче коду, оцінюється в два бали. Відповідь, що не відповідає коду, оцінюється в нуль балів. За відповідь «не знаю» виставляється 1 бал.

Код опитувальника.

Сила процесів збудження:

Відповідь «Так» - питання: 3, 4, 7, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 24, 32, 39, 45, 56, 60, 61, 66, 72, 73, 78, 81, 82 , 83, 94, 97, 98, 102, 105, 106, 113, 114, 117, 121, 122, 124, 130, 132, 133, 134.

Відповідь «Ні» - питання: 47, 51, 107, 123.

 

Сила процесів гальмування:

Відповідь «Так» - питання: 2, 5, 8, 10, 12, 16, 27, 30, 36, 37, 38, 41, 48, 50, 52, 53, 62, 65, 69, 70, 75, 77 , 84, 87, 89, 90, 96, 99, 103, 108, 109, 110, 112, 118, 120, 125, 126, 129.

Відповідь «Ні» - питання: 18, 34, 36, 59, 67, 128.

 

Рухливість нервових процесів:

Відповідь «Так» - питання: 1, 6, 9, 11, 14, 20, 22, 26, 28, 29, 31, 33, 40, 42, 43, 44, 46, 49, 54, 55, 64, 68 , 71, 74, 76, 79, 80, 85, 86, 88, 91, 92, 93, 95, 100, 101, 107, 111, 115, 116, 119, 127, 131.

Відповідь «Ні» - питання: 25, 57, 63.

 

Сума в 42 бали і вище по кожному з названих вище властивостей свідчить про високий ступінь його вираженості.

Врівноваженість нервової системи (R) розраховується як відношення кількості балів за силою збудження до кількості балів за силою гальмування: R = Сила щодо порушення / Сила із гальмування.

Значення R, близькі до одиниці, в ідеалі R = 1, свідчать про досить високу врівноваженості індивіда.

При R> 1 - неврівноваженість в бік збудження.

При R <1 - неврівноваженість в бік гальмування.

Тест дозволяє виявити об'єктивні кількісні оцінки властивостей вищої нервової діяльності і на цій основі віднести індивідів до того чи іншого типу темпераменту.